Maj

Hoppar direkt till maj eftersom jag inte kommer ihåg vad jag gjorde i april och har heller inga bilder därifrån, jag vet iallafall att det var en häktisk månad full med plugg, nationella prov och förberedelser innför de kommande resorna som skulle gå till Turkiet med klassen och till Spanien med spanska gruppen.
Begav mig till Norge för att påbörja en lång resa till våra kära spanjorer
Började med att äta körsbär i Barcelona i tre dagar
Vandrade runt i alla gränder och älskade att äntligen ha vår och sol
Försökte för första gången komunicera med en "äkta spanjor" för att kunna köpa buss biljetter, det gick ju sådär kan jag ju säga.... Vi åkte senare runt och såg Barcelona från toppen av en turistbuss.
Stannade vid Sagrada Familia för att beundra den ännu inte färdiga enorma kyrkan.
Vi kom fram till att vi älskade Barcelona, att vi ville flytta till vårt hotellrum och aldrig lämna det. Aldrig att vi ville ta tåget tre timmar därifrån till Zaragoza för att återförenas med våra spanska vänner, men den dagen kom och vi fortsatte vår resa.
Väl framme så fick jag ännu en guidad busstur av min värdfamilj, men denna gång genom den något mindre staden Zaragoza.
Vi gick till deras torg och till deras största kyrka, El Pilar.
Satt och njöt av solen, igen.
Reste till högre platser och blickade ut över staden efter att gått upp för några hundra trappsteg.
Mötte denna filur
Njöt av värmen
Spelade basket och längtade efter att inte alltid behöva anstränga mig för att förstå vad folk sa till en och om en. Längtade efter svalare platser och längtade efter att få dricka vatten ur kranen. Längtade efter mina vänner och min famlij, jag längtade efter vanlig svensk mat, eller åtminstone cola och glass där det inte stog att det var glutenfritt utan där alla redan visste det och såg det som en självklarhet.
Det var inte det att det var tråkigt att vara där, jag älskar Spanien. Men efter en vecka i en familj som bara pratar spanska och inte ens försöker komunicera så att man förstår så blir man trött i kropp och själ och då vill man bara hem, hem och sova i sin egna säng.
Men jag försöker se det som en erfarenhet och en lärorik resa som jag nog kommer minnas väldigt länge.
Dagen som vi alla längtat efter kom och vi återvände till Barcelona för att äta en sista middag och sedan åka hem till Sverige.
Har nog aldrig varit så glad av att känna en så frisk och härlig luft som vi möttes av när vi landade på Gardemoen i Norge. Har nog aldrig haft en sån rolig minibussresa som jag hade då när vi sjöng Tedd Gärdestad om och om igen i tre timmar tills vi nådde våra hem och mötte de svensktalande bekanta människorna som vi längtat efter i flera dagar. Jag har som sagt aldrig uppskattat Sverige så mycket som jag gjorde dagarna efter vår hemkomst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0